Monday, February 18, 2008

Viimeistelyä

Työ irroitetaan huolellisesti alustaltaan purkamalla nurjalta puolelta harsinpistot.

Jos on jäänyt irrallisia langanpätkiä, ne täytyy päätellä. Tässä työssäni en saanut paksua kanavaneulaa enää pujotettua ompeleiden alle, joten kiinnitin lankojen päät ompelulangalla nurjalle ompelemalla.
Kaikki langanpäät voi myös päätellä työn edetessä pikku niksillä, jolloin niitä ei jää työhön.
Lopuksi täytyy vielä hyvin tarkasti leikata pienet törröttävät langanpäät aivan ompeleiden läheltä, jotta työstä tulee siisti.

Aion ehkä vielä kiinnittää nuppineuloin pitsin oikea puoli alaspäin pehmeälle alustalle ja silittää sen varovasti kostean liinan läpi. Saatan käyttää viimeistelyssä myös hieman tärkkiä.

Toivon, että löytäisin jostakin kehystystarvikeliikkeestä valmiin puisen kehikon, jonka ympärille kiinnittäisin tukevan taustakankaan.
Sopiva taustakangaskin pitäisi vielä löytää. Ajattelin siihen ehkä pellavataustaa, joko yksiväristä tai käsinvärjättyä, jos vaikka Violariumin valiokoimista löytyisi.

Kiinnittäisin sitten pitsin reunoistaan pienin pistoin pingotetulle kankaalle.

Työni oli kooltaan juuri sopiva harjoitukseksi, ja siitä saa kuitenkin jo pienen taulun. Isompikokoisen työn kokoaminen ja piteleminen vaatii hieman enemmän totuttelua.

Jos kuultokangasta ei ole käytettävissä, olen käsityöalojen ammattitaholta kuullut, että pitsiä on onnistuneesti kokeiltu ompelemalla erilaisille muoveille, esim. piirtoheitinkalvolle tai kansiotaskujen muovipinnalle.
Itse olen vannoutunut aidon kuultokankaan käyttäjä. Sen päälle on ihanaa koota pitsiä.

Onni piilee kokeilemisen ja tekemisen ilossa.



4 comments:

Anonymous said...

Hei! minä mietin tuossa, että millaistahan olisi tehdä tuota katoavalle materiaalille. Oletko kokeillut? Minä olen katovaa materiaalia ommellut koneella, mutta en käsin.

Ariana said...

Hei !
Kuulostaa mielenkiintoiselta, en ole kokeillut. Suoraan pingoitetulle pohjakankaalle sitä kylläkin voi ommella sekä paperille, vaikkakaan en niitä ole kokeillut.
Millaista se katoava materiaali on, onko se kangasta vai jotakin paperin tapaista, ja mistä sellaista saa? Katoaako se itsestään vai silittämällä?
Olen saattanut nähdä sillä tekniikalla toteutettua konekirjontaa, joka on hyvin näyttävää.

Anonymous said...

Hei!
katovia materiaaleja on erilaisia. Tunnetuin on kai solvy kalvo (muovikalvo), joka häviää vedellä. Vastaavaa on myös kuitukankaisena. On myös lämmön avulla häviävää materialia, mutta siitä minä en erityisesti välitä. Minä olen ostanut omani ihan paikallisesta ompelutarvikeliikkeestä. Myös Ullaka myy niitä http://www.ullaka.fi/index_1.htm (sivulla alhaalla).

Ariana said...

Hei !
Kiitos ystävällisistä kommenteistasi. Monia varmasti kiinnostaa katoavat materiaalit.
Itse aion kuitenkin jatkaa kuultokankaan käyttämistä ommellun pitsin alustana. Pyrin säilyttämään pitsille sen ominaisen alkuperäisen rakenteen ja siten välttämään liiallista kostuttelua sen viimeistelyssä.